Πέμπτη 17 Δεκεμβρίου 2015

Η ΕΛΛΑΔΑ ΕΙΝΑΙ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ Σ’ ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΘΑ ΠΤΩΧΕΥΣΟΥΜΕ ΠΟΤΕ




Ο Στέφανος Κορκολής με αφορμή την παρουσία του στη Μυτιλήνη, στα πλαίσια της εκδήλωσης για τη διεκδίκηση της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, μιλά στο «Ε»

Ο Στέφανος Κορκολής είναι από τους πλέον καταξιωμένους συνθέτες στην Ελλάδα, αλλά και την Ευρώπη. Συμφωνικά έργα, ορατόρια έργα για πιάνο, απαρτίζουν το κλασσικό του έργο, καθώς και δεκάδες τραγούδια από τις φωνές των πλέον αναγνωρίσιμων καλλιτεχνών στην Ελλάδα, αλλά και τον κόσμο.
Μάγος του πιάνου, κλασσικός ερμηνευτής και βιρτουόζος του αυτοσχεδιασμού, ο Στέφανος Κορκολής, συναντάται με τον «πατριάρχη» της μουσικής μας, Μίκη Θεοδωράκη, ο οποίος τού εμπιστεύεται το έργο του, χαρακτηρίζοντας τον ως διάδοχο και συνεχιστή.
Αυτόν το σπουδαίο καλλιτέχνη επέλεξε η Επιτροπή Διεκδίκησης της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας για την πρώτη παρουσίαση-εκδήλωση των εθελοντών της διεκδίκησης του τίτλου για το 2021, που πραγματοποιείται μεθαύριο Πέμπτη (17/12) στις 7:30 μ.μ., στο Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης.
Ο Στέφανος Κορκολής μάς υποδέχθηκε στο τηλέφωνο με τρόπο που σε κάνει να αισθάνεσαι λες και μιλάς μ’ έναν καλό φίλο και συνάμα μ’ έναν άνθρωπο με βαθιά γνώση και στέρεες απόψεις.

Αλήθεια, κύριε Κορκολή, πώς προέκυψε αυτή η «συνάντηση» κορυφής με το Θεοδωράκη;
Θα έλεγα «πώς προέκυψε να συναντήσω την κορυφή»; Είναι μεγάλη ιστορία και σίγουρα δεν χωράει σε μία συνέντευξη. Απλά θα πω, πως το γεγονός ότι βρίσκομαι δίπλα σ’ έναν συνθέτη, ο οποίος έχει βραβευθεί με το χρυσό μετάλλιο μεγαλοφυΐας στη σύνθεση, από τον ίδιο το Dimitri Shostakovich, είναι συγκλονιστικό. Το γεγονός, δε, ότι μου έχει δώσει το δικαίωμα να ερμηνεύω, με το δικό μου τρόπο, τα έργα του και ότι δημόσια μ’ έχει ανακηρύξει, μεταξύ άλλων και ιδανικό πρεσβευτή της μουσικής του, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, θεωρώ πως είναι ό,τι πιο πολύτιμο έχει συμβεί στην καριέρα μου.
Η σχέση μου πλέον μαζί του, ανάγεται στην κατηγορία «οικογενειακή σχέση». Ο Μίκης είναι η τεράστια προσωπικότητα, που ό,τι αγγίζει, το καθαγιάζει για την αιωνιότητα. Κι είναι μέγιστη η τιμή και η τύχη να σου χαρίζεται κάτι τέτοιο.
Δε νομίζω να σας χαρίστηκε άδικα...
Τίποτα δε χαρίζεται σε κανέναν. Σκληρή δουλειά και η ειλικρίνεια απέναντι στην τέχνη σου, σε πάνε ένα βήμα ακόμα πιο πέρα. Θεωρώ πως έφτασα σε μια στιγμή ωριμότητας και είναι αυτό που έφερε εμένα τουλάχιστον, σ’ αυτή τη συνάντηση. Λειτούργησε και στους δυο μας αυτό το αδιάψευστο καλλιτεχνικό ένστικτο για το αποτέλεσμα, που εντέλει μας δικαίωσε. Σκεφτείτε ότι σε καιρούς χαλεπούς, ο δίσκος μόλις βγήκε, μετά από λίγο έγινε χρυσός.
Το ένστικτο λειτούργησε και στην επιλογή της Σοφίας Μανουσάκη;
Το αντίθετο, όποιος έχει αυτιά, ακούει. Η Σοφία Μανουσάκη έχει το χάρισμα, το θείο δώρο που λένε.
Το ίδιο που έλεγαν για σας όταν πρωτοεμφανιστήκατε, που σας χαρακτήριζαν Μοτσάρτιο ταλέντο...
Ίσως λόγω της αυτοσχεδιαστικής μου ικανότητας... Για να ‘μαι ειλικρινής θα το εκλάβω ως κομπλιμέντο, δεν το είχα ξανακούσει.
Τι είναι ο Μ. Θεοδωράκης για σας;
Ο Μίκης Θεοδωράκης είναι για μένα ο μέγιστος μουσουργός, εφάμιλλος όλων των Μεγάλων του 20ου αιώνα παγκοσμίως. Δυστυχώς, το συμφωνικό του έργο λίγοι το γνωρίζουν και έχω βάλει σα στόχο μου, να το διαδώσω, όσο μπορώ περισσότερο, σε Ελλάδα και εξωτερικό. Επίσης, η προσωπικότητά του και συνάμα η γενναιοδωρία του, είναι για μένα ένα μάθημα ζωής. Ο Μίκης Θεοδωράκης είναι ένας χείμαρρος μουσικής, πηκτικότητας, φιλοσοφίας και γνώσης. Η ενασχόλησή μου με το έργο του καθώς και η προσωπική μου σχέση μαζί του, μου άλλαξαν τη ζωή και όχι μόνο τη μουσική.

Η ΛΕΣΒΟΣ ΠΑΡΑΓΕΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ
Ποια η σχέση σας με το νησί μας;
Σχέση αγάπης, έρωτα. Πως να μην ερωτευτείς αυτό τον τόπο; Αυτό το φως... Πέραν των προσωπικών φίλων που έχω, έχω εκφράσει πάρα πολλές φορές το θαυμασμό μου, για το πολιτιστικό επίπεδο του νησιού. Φιλόξενοι άνθρωποι αλλά και δύσκολοι ακροατές. Συνδυασμός, που προσωπικά μού αρέσει πολύ. Έχω παίξει αρκετές φορές στη Μυτιλήνη και έχω εισπράξει απεριόριστη αγάπη. Κάτι που νιώθω την ανάγκη να το ανταποδίδω με κάθε τρόπο. Γι’ αυτό και θα ‘μαι εκεί στις 17 Δεκεμβρίου».
Τι σημαίνει για σας ο θεσμός «Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης»;
Δε τα πάω και πολύ καλά με τους θεσμούς. Όμως η Λέσβος παράγει πολιτισμό από τον καιρό της Σαπφούς μέχρι τον Ελύτη αδιάκοπα και είναι πολύ πιο πάνω από τους θεσμούς. Παρ’ όλα αυτά θεωρώ πως είναι σπουδαίο η Λέσβος να διδάξει πολιτισμό στην Ευρώπη μια φορά ακόμα. Καθώς η κρίση οδηγεί στην παρακμή, η Ευρώπη κινδυνεύει με πολιτισμική ασφυξία κι αυτό το νησί, μπορεί να της δώσει φιλί ζωής, με τις αξίες και την ιδιαιτερότητα του. Το αποδεικνύει καθημερινά με την αλληλεγγύη που δείχνει στους πρόσφυγες. Αναδύονται παγκόσμιες αξίες μέσα από την προσφορά και τη συμπόνια. Θεωρώ πως και μόνο η πολιτιστική ιστορία του νησιού είναι αρκετή, ώστε να γίνει Πολιτιστική Πρωτεύουσα για το 2021.

ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΠΡΟΜΕΛΕΤΗΜΕΝΟ ΕΓΚΛΗΜΑ
Πώς κρίνετε την υπάρχουσα κατάσταση στη χώρα; Πόσο σας έχει προκαλέσει ή ακόμα εμπνεύσει όλος αυτός ο «πόλεμος» της κρίσης;
Η υπάρχουσα κατάσταση αδιαμφισβήτητα, είναι τραγική. Δυστυχώς, κατά την άποψή μου, μιλάμε για ένα προμελετημένο έγκλημα, που έχει αρχίσει εδώ και πολλές δεκαετίες, ξεκινώντας πρώτα με την απαξίωση της ιστορίας μας και την καταστροφή της γλώσσας μας, μετά με την κατάρρευση της αξιοπρέπειας και της εμπιστοσύνης στον πολιτικό κόσμο και τέλος, με τη χαριστική βολή από την κατάρρευση της οικονομίας. Ήξεραν πολύ καλά πώς να μας «διαλύσουν», στοχεύοντας στην ευπιστία μας και βασιζόμενοι στα γνωστά «ελαττώματά» μας, αλλά δεν είναι της παρούσης να τ’ αναλύσουμε. Προσωπικά, δεν εμπνέομαι από τη δυστυχία, απλά δυναμώνω μέσα μου και προσπαθώ ν’ αμυνθώ, μέσα από την τέχνη. Η Ελλάδα είναι τέχνη και σ’ αυτό δεν θα πτωχεύσουμε ποτέ, όσο κι αν κάποιοι το θέλουν. Κι ας το λάβουν πολύ σοβαρά υπόψη.


http://www.emprosnet.gr/article/79286-i-ellada-einai-tehni-kai-s-ayto-den-tha-ptoheysoyme-pote

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου