Τρίτη 9 Νοεμβρίου 2010

Συνέντευξη με το διευθυντή της χορωδίας ΕΛΙΜΕΙΑ κο Γιάννη Παφίλη

«ΝΑ ΔΩΣΟΥΜΕ ΤΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΣΤΙΣ ΧΟΡΩΔΙΕΣ ΤΗΣ ΚΟΖΑΝΗΣ
ΝΑ ΣΥΝΕΧΙΣΟΥΝ ΤΗ ΜΕΛΩΔΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥΣ»
της Κατερίνας Μ. Μάτσου

Την καθιερωμένη ετήσια Θεία Λειτουργία της πραγματοποίησε την Κυριακή 2 Νοεμβρίου 2003 στον Ιερό Ναό του Αγίου Κωνσταντίνου και Ελένης η χορωδία της Κοζάνης ΕΛΙΜΕΙΑ. Η Θεία Λειτουργία της ΕΛΙΜΕΙΑΣ, που πραγματοποιείται κάθε χρόνο στην αρχή της νέας σεζόν, εγκαινίασε τον κύκλο των φετινών εκδηλώσεων της χορωδίας, που συνεχίζει, υπό τη διεύθυνση του κου Γιάννη Παφίλη, μία επιτυχημένη πορεία και παρουσία, 50 σχεδόν χρόνων, στα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης. Στον ιερό ναό του Αγίου Κωνσταντίνου βρέθηκαν το πρωί της Κυριακής όλα τα μέλη και πολλοί φίλοι της ΕΛΙΜΕΙΑΣ, ευχόμενοι η νέα χρονιά να φέρει και τα ποθητά αποτελέσματα στην απόκτηση του πολυπόθητου προσωπικού χώρου της χορωδίας, αφού και φέτος οι πρόβες πραγματοποιούνται σε αίθουσα του Γκέρτσειου.
Το Θ μίλησε με το μαέστρο της ΕΛΙΜΕΙΑΣ κο Γιάννη Παφίλη για τα φετινά σχέδια της χορωδίας, αλλά και τις προβλέψεις του για το μέλλον του χορωδιακού τραγουδιού στην Κοζάνη.

- Κύριε Παφίλη, είχαμε σήμερα εδώ, στον Ιερό Ναό του Αγίου Κωνσταντίνου, την καθιερωμένη ετήσια Θεία Λειτουργία της ΕΛΙΜΕΙΑΣ, με την οποία ουσιαστικά εγκαινιάζονται οι εκδηλώσεις της νέας σεζόν. Ποια είναι τα σχέδια της ΕΛΙΜΕΙΑΣ για φέτος;
- Πράγματι, κάθε χρόνο κάνουμε την ετήσια Θεία Λειτουργία μας με την έναρξη της νέας σεζόν. Αμέσως μετά, στα μέσα Δεκεμβρίου, ετοιμάζουμε μία συναυλία, η οποία θα πραγματοποιηθεί εδώ, στην πόλη της Κοζάνης και ίσως να κάνουμε και κάποια εκδήλωση με χριστουγεννιάτικα τραγούδια Μετά τη συναυλία του Δεκέμβρη έχουμε κάποιες προσκλήσεις να λάβουμε μέρος σε χορωδιακά φεστιβάλ εκτός Κοζάνης, αλλά δυστυχώς λόγω οικονομικής δυσπραγίας δε θα μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στις προσκλήσεις αυτές.
- Σ’ όλα αυτά τα χρόνια που διευθύνετε τη χορωδία, πώς βλέπετε την πορεία της μέσα στην πόλη της Κοζάνης και στα μουσικά δρώμενα της περιοχής;
- Έχουμε λάβει μέρος σε πάρα πολλές εκδηλώσεις, τόσο εδώ, στην πόλη της Κοζάνης, όσο και εκτός πόλεως. Έχουμε πάει στην Κορυτσά της Αλβανίας, δώσαμε κι εκεί μία συναυλία, λάβαμε μέρος και στη Θεία Λειτουργία που έγινε του Αγίου Γεωργίου στην Κορυτσά, στους ιερούς ναούς της Κοζάνης έχουμε κάνει πάρα πολλές εμφανίσεις σε θείες λειτουργίες. Προσωπικά ήμουν, για να ‘μαι ειλικρινής, κάπως απαισιόδοξος ως προς την λειτουργία της χορωδίας, γιατί οι χορωδοί μας ήδη έχουν μεγαλώσει. Παρ’ όλα αυτά κάθε χρόνο πλαισιώνεται η χορωδία με νέους χορωδούς και ανανεώνεται, αλλά το θέμα είναι ότι δεν έρχονται νέοι σε ηλικία. Έρχονται συνήθως άνθρωποι, οι οποίοι είναι άνω των 50 ετών. Εκείνο που πρέπει να προσέξουμε και καταβάλλουμε προσπάθειες για να πετύχουμε είναι να φέρουμε ανθρώπους νέους, έτσι ώστε να έχει ζωή η χορωδία.
- Γιατί δεν έρχονται οι νέοι; Δεν το βρίσκουν ενδιαφέρον ή έχουν άλλα ενδιαφέροντα;
- Είναι πολλοί οι λόγοι. Ένας λόγος είναι ότι δεν υπάρχουν κίνητρα και οι νέοι θέλουν κίνητρο. Το κίνητρο βεβαίως στη χορωδία, εκτός από το μεράκι που έχει κανείς για το χορωδιακό τραγούδι, είναι το οικονομικό. Κι όταν λέω το οικονομικό, δε εννοώ ότι θέλουν να πληρωθούν οι άνθρωποι, δεδομένου ότι στη χορωδία και στη δική μας, αλλά και σε όλες γενικά τις χορωδίες της πόλεως μας, οι χορωδοί και οι μαέστροι δεν αμείβονται. Προσφέρουμε όλοι τις υπηρεσίες μας αφιλοκερδώς, στερούμενοι πολλές φορές τις κοινωνικές, τις επαγγελματικές, τις οικογενειακές μας υποχρεώσεις και ερχόμαστε μόνο και μόνο από μεράκι, από την αγάπη προς το χορωδιακό τραγούδι. Όταν όμως δεν έχουμε χρήματα να κινηθούμε και να λάβουμε μέρος σε μία εκδήλωση, που γίνεται εκτός πόλεως κι αναγκαζόμαστε να βάλουμε «από τη τσέπη μας» για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε, αυτό δυσκολεύει τα πράγματα. Εάν είχαμε την οικονομική ευχέρεια να λάβουμε μέρος σε μία οποιαδήποτε εκδήλωση εκτός πόλεως, αυτό είναι ένα κίνητρο. Ένας άλλος λόγος είναι ότι οι νέοι πλέον έχουν άλλα ενδιαφέροντα. Παλιότερα, εμείς δεν είχαμε κάτι άλλο, παρά τις καντάδες μας με τις κιθάρες και τ’ ακορντεόν και καμιά φορά τρώγαμε και καμιά γλάστρα στο κεφάλι. Σήμερα οι νέοι έχουν άλλα ενδιαφέροντα και δεν τραγουδούν πλέον. Κλείνονται μέσα στις καφετέριες, κλείνονται μέσα στο καβούκι τους και δεν τραγουδούν. Αυτοί είναι οι λόγοι που με κάνουν απαισιόδοξο ως προς τη συνέχιση των χορωδιών.
- Θα μπορούσε να κάνει κάτι γι’ αυτό ο Δήμος Κοζάνης ή ίσως κάποιος άλλος φορέας;
- Με τη σκέψη αυτή που σας ανέφερα προηγουμένως θα μπορούσαν και θα ‘πρεπε να κάνουν κάτι. Να δώσουν αυτά τα κίνητρα, δηλ. να ενισχύσουν οικονομικά τις χορωδίες, έτσι ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν και να είναι και ένα κίνητρο για την προσέλκυση νέων χορωδών. Να έχουμε π.χ. και εμείς και όλες οι χορωδίες μία ετησία επιχορήγηση από το Δήμο για να μπορούμε να καλύπτουμε κάποιες ανάγκες.
- Κύριε Παφίλη, είναι αναγκαία η μουσική γνώση για ένα χορωδό;
- Οι μουσικές γνώσεις είναι απαραίτητες στη χορωδία. Δυστυχώς, οι χορωδοί μας δεν ξέρουν μουσική κι ίσως να φταίμε κι εμείς οι μαέστροι που δεν τους μάθαμε. Προσωπικά από τότε που ανέλαβα τη χορωδία (1992) κάθε χρόνο με την έναρξη της νέας σεζόν κάνω μαθήματα μουσικής θεωρίας στους νέους χορωδούς. Αυτοί οι άνθρωποι βέβαια δε θα γίνουν μουσικοί, αλλά τουλάχιστον θα έχουν τις απαραίτητες γνώσεις, έτσι ώστε να μπορούν να διαβάσουν ένα μουσικό κομμάτι. Και να μπορούμε να συνεννοηθούμε στη μουσική γλώσσα.
- Μπορεί όμως να γίνει διδασκαλία χορωδίας, χωρίς, έστω αυτή την ελάχιστη, μουσική γνώση;
- Δυστυχώς, έτσι γίνεται στις περισσότερες χορωδίες. Μαθαίνουν τα κομμάτια πρακτικά, χωρίς να έχουν αυτές τις γνώσεις που είναι απαραίτητες για ένα χορωδό. Αλλά είπαμε: ίσως να φταίμε κι εμείς οι μαέστροι που δεν μάθαμε στους χορωδούς μας μουσική.
- Πώς βλέπετε τη μουσική παιδεία στην Κοζάνη σήμερα;
- Η μουσική παιδεία στην Κοζάνη δεν ξεκίνησε τα τελευταία χρόνια. Η μουσική παιδεία στην Κοζάνη ξεκίνησε προπολεμικά. Η Κοζάνη προπολεμικά είχε ένα υπέροχο ωδείο. Είχε τη χορωδία τον ΑΓΙΟ ΝΙΚΟΛΑΟ, η οποία και πολυμελής ήταν και αποτελούνταν κι από νέους ανθρώπους. Ορισμένοι απ’ αυτούς τους ανθρώπους, τους τότε νέους, είναι και σήμερα, αλλά έχουν πλέον μεγαλώσει και δεν μπορούν να προσφέρουν ό,τι τότε. Σ’ αυτούς τους ανθρώπους εγώ προσωπικά εκφράζω ένα μεγάλο ευχαριστώ για ό,τι προσέφεραν μέχρι σήμερα στην πόλη της Κοζάνης και ίσως είναι και κάποιοι πρόδρομοι που άνοιξαν το δρόμο σε μας. Σα μαέστρος τους ευχαριστώ και τους συγχαίρω για ό,τι προσέφεραν μέχρι σήμερα στην Κοζάνη. Από το παλιό ωδείο της Κοζάνης επίσης έχουν βγει πάρα πολλοί σπουδαίοι μουσικοί. Και τα νέα ωδεία κάνουν μια καλή προσπάθεια, αλλά το θέμα είναι το εξής: όλοι αυτοί οι μαθητές που πηγαίνουν στα ωδεία δεν πηγαίνουν για να σπουδάσουν μουσική. Πηγαίνουν ένα δύο τρία χρόνια το πολύ και τα αφήνουν ή συμβαίνει το εξής: τελειώνοντας το σχολείο και πηγαίνοντας τα παιδιά να σπουδάσουν οπουδήποτε περάσουν, τα εγκαταλείπουν. Πολύ λίγα παιδιά είναι αυτά που μαθαίνουν μουσική με σκοπό να σπουδάσουν μουσική και συνεχίζουν και τελειώνουν. Είναι πολύ λίγα.
- Ποιες είναι οι προσδοκίες σας για το μέλλον της ΕΛΙΜΕΙΑΣ και των άλλων χορωδιών στην Κοζάνη;
- Καταρχήν θα σας πω τι προβλέπω για το μέλλον. Προβλέπω ότι, όπως παν τα πράγματα, σε 3-4 χρόνια το πολύ δε θα υπάρχουν χορωδίες στην Κοζάνη. Εύχομαι να αφυπνιστούν οι αρχές μας και να βοηθήσουν, ώστε να μπορέσουμε να διατηρήσουμε, αν όχι όλες αυτές τις χορωδίες, τουλάχιστον μία χορωδία στην Κοζάνη. Αυτή είναι η ευχή μου και ελπίζω ότι κάποιος θ’ ακούσει την απέλπιδα φωνή μου, διότι γι’ αυτό κουραζόμαστε, γι’ αυτό τρέχουμε, για να μπορέσουμε να διατηρήσουμε τη χορωδιακή μουσική παράδοση της Κοζάνης.
- Κύριε Παφίλη, σας ευχαριστώ πολύ.
- Εγώ σας ευχαριστώ.


Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα της Κοζάνης ΘΑΡΡΟΣ, 4/11/2003, αρ.φ. 11885, σελ. 8.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου